KOESTER JE NEURODIVERSITEIT

koeSTer je neUrodIverSe TalenTen! STop meT Taal- en rekenToeTSen de krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest. een immens probleem, dat vraagt om creatieve en fundamentele oplossingen. Wat ons betreft is dit er één: stop met de verplichte taal- en rekentoetsen in het mbo! die treffen volgens ons vooral neurodiverse mensen. studenten met bijvoorbeeld dyscalculie of dyslexie, die hierop stuklopen en zonder diploma van school gaan. daar gaat je talentvolle werknemer… teKst: GertrudIe boersen en sJAn VerHoeVen o 20 m je een beeld te geven: jaarlijks studeren er zo'n 140.000 studenten af in het mbo1. Zeker 120.000 studenten in het totale mbo zijn dyslectisch of hebben dyscalculie, de meesten zonder verklaring. Voor hen zijn de taal- en rekentoetsen vaak niet te doen en sinds dit schooljaar tellen deze toetsen mee voor het diploma. Alleen al in het mbo vallen jaarlijks 21.000 studenten uit zonder dat zij een diploma halen. een groot deel van hen zal dyslexie of dyscalculie hebben, maar dat wordt niet geregistreerd. niet dom of lui, maar anders dat zijn dus 21.000 jongeren die zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt komen. Zonder een diploma van waarde, waardoor het voor hen moeilijker is om een baan te vinden. met de ruim 3100 leerlingen die elk jaar in het voortgezet onderwijs uitvallen en niet meer in het onderwijssysteem terugkeren, zijn dit jaarlijks ruim 24.000 jongeren zonder startkwalificatie en zonder de benodigde diploma’s die in bijna elke baan gevraagd worden. die jongeren zitten allemaal thuis of hun potentieel blijft ongebruikt in ongeschoold of te laag betaald werk. niet omdat ze dom of lui zijn, maar omdat ze anders leren, anders 1 vergelijk met het hbo: 68.00 elk jaar en universiteit: 46.000 per jaar. informatie verwerken en school altijd een stressbron is of is geweest. oftewel, ze passen niet in het huidige schoolsysteem waarin te star wordt omgegaan met prestatie-eisen. Vaak beelddenkers Wij komen deze studenten vaak tegen in onze praktijk: getalenteerde mensen die een studie doen die bij hen past, maar die moeite hebben met het maken van een schriftelijk verslag, met rekensommen in verhaaltjesvorm2 en met het maken van de taal- en rekentoetsen binnen hun opleiding. bedenk wel, dit zijn conceptuele denkers, beelddenkers. Zij moeten altijd weer die vertaalslag maken van beelden naar 2 voor beelddenkers zijn sommen in verhaalvorm funest. een verhaal roept beelden en daarmee associaties op. die associaties kunnen de uitslag van een som negatief beïnvloeden.

21 Online Touch KOESTER JE NEURODIVERSITEIT Home


You need flash player to view this online publication